2012. január 8., vasárnap

C-1 elektromos motor

Az egy nyomon haladó járművek helyigényét és mozgékonyságát a karosszéria időjárás elleni védelmével kombináló, teljesen burkolt motor nem új műfaj, legújabban a múlt század vége felé, Svájcban aratott szerény, de hangos sikereket a BMW-motoros Ecomobile. A járgány kecses volt és gyors, használatát pedig csupán két dolog nehezítette: az egyik a borsos vételár, a másik pedig a tény, hogy álló helyzetben kipattanó segédkerekek akadályozták meg a felborulásban – ez viszont épp a manőverező-képességet és a kis helyigényt rontották el, a megjelenésről nem is beszélve. Azóta persze megjelent a Segway, és bebizonyította, hogy modern giroszkópos vezérléssel semminek nem kell felborulnia, ha nem akarjuk. Erre alapozza egyelőre csak működő makett szinten álló koncepcióját a Lit Motors is: az apró, burkolt kétkerekűt ugyanis lendkerekes giroszkóp tartja függőleges helyzetben, állítólag akár oldalirányú ütközés esetén is.

A C-1 természetesen elektromos hajtást kapna, annak jellege azonban célpiactól függően változhatna – merthogy tervezője nem luxustárgynak, hanem akár a fejlődő országokban is használható közlekedési eszköznek szánja teremtményét. Utóbbiak az alacsonyabb ár érdekében egyszerűbb és olcsóbb, 4-6 kWh-os akkumulátort kapnának, míg az amerikai vásárlók kétszer ekkora kapacitású akkuknak örvendhetnének. Mindkét kerékben egy-egy agymotor teljesít majd szolgálatot, elképzelhető, hogy eltérő teljesítménnyel – így kiválóan megvalósíthatók a takarékos üzem és a kiemelkedő menetteljesítmények egymást ütő követelményei.




A fejlesztők nem szerénykednek: a C-1 elméleti végsebessége (nyilván a burkolatoknak köszönhetően) csaknem 200 km/h, a hatótávolság elérheti a 350 km-t (akkutól és igénybe vételtől függően). A jármű legzseniálisabb tulajdonsága a sajátos fékenergia-visszanyerés, amely a versenysportból ismert KERS-rendszerhez hasonlóan, mechanikusan tárolja a visszanyert mozgási energiát – és éppen az erre szolgáló, a padló alatt, vízszintesen forgó lendkerekek azok, amelyek állandóan függőlegesben tartják a járművet.

Forrás: technet.hu

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése